Oplever du problemer med at sove om natten?

Kæmper du med at falde i søvn nat efter nat? Eller oplever du, at du hele tiden vågner? Vi har alle sammen på et eller andet tidspunkt haft søvnproblemer. Dog oplever nogle mennesker det mere end andre. 

Det er ikke rart at have svært ved at sove om natten, da det kan påvirke din hverdag meget. Har du i længere tid kæmpet med søvnproblemer, kan du prøve at gøre brug af nedenstående tips.

Gode søvnråd

  • Hav den samme døgnrytme –

    Det er en fordel at stå op og gå i seng på samme tidspunkt hver dag. Dette bør du gøre uanset, om det er hverdag eller weekend, da det kan hjælpe dig med at sove bedre om natten.

  • Undgå skærme inden sengetid –

    Mange kigger på skærme, inden de skal sove. Dog bør du undgå dette. Du bør altså stoppe med at se fjernsyn, være på computeren og så videre omkring en time, inden du går i seng.

  • Undgå koffein og alkohol sidst på dagen –

    Et andet godt råd er at undgå at indtage koffein eller alkohol sidst på dagen. At indtage koffein eller alkohol kan have en negativ indvirkning på din søvn.

  • Skab et godt sovemiljø –

    Dit soveværelse bør være både mørkt, roligt og køligt. Samtidigt bør du have en seng i en god kvalitet, så du ligger optimalt. Mangler du en ny seng, kan du eventuelt tage et kig på en Wonderland seng.

  • Vær fysisk aktiv –

    Det er ligeledes en god idé at være fysisk aktiv hver dag, da det er med til at fremme en naturlig træthed. Dog bør du ikke lægge træningen for tæt på sengetid.